Og nej , vi taler ikke om den klassiske servicestation med benzin og dækluft. Vi taler om serviceenheder der kan efterkomme det behov som de fleste turister har når de drager på landet –

en kop kaffe – Og den skal være Premium kvalitet, En lille snack eller is, information om området, og alt det andet vi står og savner når vi står med pengepunken fremme hvor som helst uden for Valby Bakke.

Der har vist sig en ganske særlig og særdeles positiv tendens, hvor allerede eksisterende fødevareproducenter er i fuld gang med at tage sig af den opgave – særdeles positivt for helhedsoplevelsen hos turisterne.

Hvorfor mangler vi ” Servicestationer” ? – der har været turister længe, så hvorfor først nu ?

Svaret en ganske enkelt og igen handler det om det enorme fraflytning fra landområderne.

I fordoms tider havde Danmark en stor og stolt krokultur, hvor der i så at sige enhver flække var et sted hvor den forbipasserende turist kunne blive trakteret med alverdens herligheder – Det ved enhver, at den stolte krotradition hører fortiden til og der derfor allerede her er en tidligere aktør der mangler i helheden. Vi kan ikke gøre så meget ved det og markedskræfterne har gentagne gange bevist at hvis kroer og landevejs beværtninger skal have en fremtid, så skal der nye ideer til. –det er der også rigtig mange der har fundet frem til at ordne og måske vil det komme tilbage i en ny form – Det vil kun tiden vise.

En anden overordnet tendens i udviklingen er befolkningens generelle økonomiske tilstand – For årtier siden, var det normalt at man pakkede sin bil med klapstole, borde, ternede duge, fyldte kaffekander, hjemmebag og frokostanretninger i praktiske plastikbokse i køletasker – Det er selvfølgelig stadigvæk noget der sker, men i takt med at vi bliver generelt rigere, så er det sådanne ting, vi efterhånden gerne vil betale lidt for at undgå.

Det glædelige i alt dette er at mange af de ovenfor beskrevet tendenser og behov, er at det virker som om, at der har vist sig en helt ny spiller på det servicerende marked i Danmarks yderområder – Og det er de mange allerede veletablerede små og mellemstore fødevareproducenter

Nogle af dem, har INVIO´s gastroteam hjulpet gennem den seneste tid med at få en velovervejet og økonomisk bæredygtig model for hvordan de kan gribe det an.

Et eksempel er blandt andet Gatrneri Toftegaard ved Vedskølle syd for Køge- Gartneriet har gennem årtier været national berømt for deres unikke viden og kompetencer inde for spiseligt indhold i havekulturen – De har gennem en sæson en meget stor mængde besøgende til deres gartneri, Der er allerede ferielejligheder og B&B muligheder på stedet og det er selvfølgelig også ud fra det, at ejeren har besluttet at koble et ekstra ben på sin forretning – nemlig Cafedrift. Cafedrift virker på mange som en umiddelbar nem øvelse – Køb en kaffemaskine, sæt nogle borde og stole op – Bag nogle kager og så er man i business – MEN , MEN hold lige hestene her – For det viser sig altid, om ikke så ofte, at der hvor det bliver en udfordring, er hvor man kommer over og skal drifte i hverdagen – Det siger sig selv, at fødevareproducenters metier ikke er hotel og restaurationsdrift, men produktion og fremstilling af fødevarer.  Hen over den seneste tid har INVIO haft en lille gruppe virksomheder, der alle arbejdede med at tilføje et hospitality element på deres forretningsplan.

Toftegaard som tidligere nævnt åbner Cafe og skal bruge faciliteterne til allerede eksisterende aktiviteter, der efter tilføjelsen af en cafe, kan eskaleres og man derigennem selv får et ekstra økonomisk ben at stå på.

INVIO har fulgt Lene på vej og forhåbentlig givet hende nogle vigtige input i forhold til hvordan en hospitality virksomhed kan etableres og drives.

Lenes udsagn: Uden opbakning og lovning om støtte iform af vejledning var vi aldrig kommet i gang. Vi er meget taknemmelige for Jesper Zeihlunds engagement og hjælp (INVIO). Overblik over drift, indtægter og ikke mindst indretning. Jesper har haft hands on, dvs vi har fået meget brugbar og anvendelig vejledning. Helt ned til hvor man kan købe en brugt opvaskemaskine billigt. Jesper er kok, så det har været uhyre vigtigt at trække på hans kompetencer.

Hvis vi får allerede eksisterende aktører, der tillægger virksomheden et cafe/restaurant element, og der samtidig er en grundlæggende kvalitet i disse, så vil det have en stor effekt på det samlede udbud til turismen generelt i yderområderne og det er der i den grad hård brug for !